• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 5 مرداد 1398
کد مطلب : 68520
+
-

درآمدزایی ساماندهی‌ مسکن مهر برای شهرداری‌ها

شهرداری‌های 46 شهر آذربایجان شرقی برای حل مشکل فضا‌سازی شهری مسکن‌های مهر وارد عمل شدند

گپ روز
درآمدزایی ساماندهی‌ مسکن مهر برای شهرداری‌ها

اشرف شفیعی | تبریز – خبرنگار


موضوع مسکن مهر در آذربایجان شرقی از چند زاویه دارای مشکلات متعدد است. این مسکن‌ها در تامین منابع مالی برای اتمام خود پروژه‌ها با مشکلاتی روبه‌رو هستند و در فضاسازی شهری، آسفالت خیابان‌ها و تامین فضاهای عمومی مانند پارک و راه‌های دسترسی به واحدها و جدول‌کشی خیابان‌ها هم مشکلاتی دارند. انتظار شهروندان همراهی مسئولان برای حل این مشکل است که گویا شهرداری‌ها با مسئولان بنیاد مسکن همکاری‌های لازم را در این زمینه انجام خواهند داد. اقدامی که منجر به درآمدزایی برای این سازمان هم خواهد شد.  «حافظ باباپور»، مدیر کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، در این باره به چند سؤال همشهری پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید. 

نحوه ورود شهرداری‌ها برای حل مشکلات طرح‌های مسکن‌‌مهر چگونه خواهد بود؟ 

اخیراً با تصویب شورای مسکن استان آذربایجان شرقی مقرر شده شهرداری‌ها هم عهده‌دار رفع بخشی از مشکلات مسکن‌های مهر شوند. این مشکلات در شهرهای زیر 25 هزار نفر و بالای 25 هزار نفر وجود دارد و با تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره کل راه و شهرسازی استان، شهرداری‌ها و بنیاد مسکن امضا می‌شود این مشکل برطرف خواهد شد. 

آیا منافع و منابع درآمدی هم برای شهرداری‌ها در این طرح در نظر گرفته شده است؟ به‌ویژه این‌که اغلب شهرداری‌ها خود‌گردان‌اند و بودجه دولتی هم ندارند؟ 

بله؛ مقرر شده در قبال میزان هزینه‌ای که شهرداری‌ها برای فضاسازی و آماده‌سازی مسکن‌های مهر انجام می‌دهند، زمین‌ها یا واحدهای مسکونی و تجاری در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و به نوعی تهاتر انجام خواهد شد. این زمین‌ها با توجه به شرایط موجود در داخل شهر یا شهرهای همجوار به شهرداری‌های طرف قرارداد واگذار می‌شود. این اقدام هم برای شهرداری‌ها درآمدزایی خواهد داشت و هم اقدامی برای رساندن خدمات شهری به مهرنشینان استان است. 

در حال حاضر در چند شهر این تفاهم‌نامه امضا شده است؟ 

در حال حاضر در شهرهای چاراویماق، خوراند و ملکان این تفاهم‌نامه امضا شده و تلاش می‌شود در دیگرشهرها هم با شهرداری‌ها به توافق برسیم.  ۱۲۰ هزار واحد مسکن مهر در آذربایجان شرقی اجرا شده که درحدود ۶ هزار واحد ناتمام مانده است اما پرونده مسکن مهر استان تا پایان سال جاری بسته خواهد شد. البته برای تکمیل این طرح‌ها 28 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و قرار است با مساعدت وزارت راه و شهرسازی  این بودجه تامین شود. از سوی دیگر در حال حاضر در مسکن مهر 18 شهر مشکل محوطه‌سازی، دیواره‌سازی، دفع فاضلاب و آماده‌سازی زیرساخت‌ها وجود دارد که با واگذاری به شهرداری‌ها این مشکلات برطرف خواهند شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید